måndag 18 april 2011

Sannfinländarna breder ut sig i Finlands parlament och storsvenskt pösmagade kommentarer i Sverige basunerar ut att Finland isolerar sig och vänder sig inåt. Kommentarerna skrivs av välbeställda ledarskribenter som aldrig eller sällan fajtats med de tuffa villkor som är många finnars (eller svenskars) hårdhänta vardag. Sannfinländarna föddes ur landsbygdspartiet. Ni som har några årsringar runt midjan minns Veikko Vennamo, som spelade en central roll i finsk politik under 1970-talet. På den tiden följde jag politiken där borta -- prenumerade ett tag på Arbetarbladet -- och intresset väcktes sen jag upptäckt de samtida författarna Hannu Salama, Lassi Sinkkonen, Pentti Saarikoski med flera (jävlar vilket språk!), och sen kom filmen Jorden är en syndfull sång som Frugan hatade men jag älskade. Boken läste jag aldrig. En sommar reste jag runt i Finland. I Helsingfors slafade jag i vandrarhemmet, inhyst i den gamla Stadion. Ett minne från resan har jag kvar: En singel med Rauli Badding Sommerjoki. Elvis Fame and Fortune på finska. Jörn Donner fanns redan då. Nu ser jag att han valts in i parlamentet igen. 78 år. Än finns det tid.... Apropå läsupplevelser: Veinö Linnas torpartrilogi är nog en av mina största. Vågar inte läsa om böckerna. Rädd att den omtumlande upplevelser från då inte ska stå sig. Jörn Donner producerade en hel hoper diskbänksrealistiska filmer. Dom gillade jag. Sen gängade han sig med en Bonnierdonna å blev sådär fisförnämt kulturell.

6 kommentarer:

Göran Holmberg sa...

Nu blir jag imponerad, t.o.m i en text om Finland och finländsk litteratur lyckas du få in Elvis, och utan att det verkar krystat. Jag är inte så bevandrad i finländsk politik men de ökade klyftorna spelar absolut in för sannfinländarnas valframgångar.Jag trodde först att du skrivit fel om Arbetarbladet men efter att ha rådfrågat nätet som ser jag att det finns också en tidning i Finland med det namnet. GLAD PÅSK!

Rolf sa...

Nu blir det ännu tuffare tag mot invandringen i Suomi, så nu får de sisu om.

Rolf sa...

Tisdag ssssåååå ttrråååkkiiggt!
Lite musikerhumor:
Barney Kessel(känd gitarrist)
- Nej han gick själv
Vad gör Stevie Wonders fru när dom bråkat?
Möblerar om.
Vilken gitarrist är mest drogberoende? Tjack Berry.
Aretha Franklin ska börja tillverka stolar
-Du menar soul-stolar?
Snart lunch, inte roligare det heller.

Alf´s Anne Ränndin sa...

Sannfinländare fann rinnande säl.

Ann´s Erland Fänni sa...

Håller med!

Carl S Connor sa...

Torpartrilogin, jävligt bra. Minns någon gång på 70-talet när jag såg filmerna på bio i Eskilstuna, det var jag och en salong fylld av finnar. På vita duken pratar de i två minuter, textremsan säger "har du hämtat ved?" och finnarna rullar på golvet i skrattparoxysmer. Då bestämde jag mig för att lära mig finska, det gick sådär, lärde mig svära å beställa pilsner.